Till alla killar jag har gillat

Fem kärleksbrev som aldrig skulle ha skickats. Det trasslar till sig ordentligt för Lara Jean som ofrivilligt hamnar i händelsernas centrum. Läs boken bakom filmen!

Lara Jean Song Covey ser sig själv som en ganska osynlig 16-åring och trivs bäst hemma med sina systrar. Fem gånger har Lara Jean har varit kär och varje gång har hon skrivit ett kärleksbrev som hon lagt i ett adresserat kuvert men inte skickat utan gömt i en ask i garderoben. Breven var aldrig avsedda att läsas av någon så Lara Jean får minst sagt en chock när det visar sig att de postats. För att krångla till det hela så är ett av breven till kompisen Josh, som också råkar vara Lara Jeans syster Margots (nyblivna) ex-pojkvän. Ett annat har skickats till Peter Kavinsky som i åratal varit ihop med Lara Jeans före detta bästis Gen. Gen som är väldigt populär, manipulativ och som inte drar sig för att vara riktigt elak mot den som förargar henne.

För att undvika en konfrontation med Josh och slippa förklara sig kastar sig Lara Jean i famnen på Peter Kavinsky och kysser honom i skolkorridoren mitt framför Josh. Det leder till att Peter, som precis blivit dumpad av Gen, föreslår att de ska låtsas vara ett par. Peter vill reta Gen och om Josh tror att Lara Jean är kär i Peter kommer han inte tro att hon fortfarande har känslor för honom.

Plötsligt har Lara Jean en låtsaspojkvän och hemligheter för sin familj och sina vänner. Och vad händer när det plötsligt inte längre känns som att det är på låtsas?

Till alla killar jag har gillat släpptes som film på Netflix 2018 och blev så populär att det kommer en film till.

Ska man läsa boken om man redan sett filmen? Det gjorde jag och blev glatt överraskad av hur kul det var att läsa boken. Kanske är det för att boken faktiskt skiljer sig mycket från filmen. Karaktärerna är intressantare, framför allt Peter Kavinsky som är mycket mer komplex och inte alltid så sympatisk. Så även om du sett filmen tycker jag absolut att du ska läsa boken!

Läser du talböcker och har Legimus? Hela trilogin finns som talbok med text.

Läs hela trilogin om Lara Jean

1. Till alla killar jag har gillat