Tatueraren i Auschwitz

Året är 1942 och andra världskriget rasar.

En ung man vid namn Lale Sokolov, inföst bland massa andra människor, unga som gamla, väntar i ovisshet på vad som komma skall. Ska de gå åt höger eller vänster, leva eller dö. Men av någon anledning väljs just han ut att bli Tatueraren i Auschwitz. Hans jobb är att tatuera in alla fångars id nummer på armen när de anländer till koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau. Det är ett jobb han måste ha, vare sig han vill eller inte eftersom det ger honom vissa förmåner i lägret och hjälper honom att överleva. Även om han inom sig känner en stark motvilja att tatuera är det bättre än alternativet, gasas ihjäl.

En dag när det kommer en ny last med människor med tåget blickar Lale upp och tittar på den nästa han ska tatuera och stannar upp för en sekund. Framför honom står en ung kvinna, den vackraste han sett. Hennes namn är Gita, och Lale blir blixtförälskad. Där och då bestämmer sig Lale för att han ska överleva det hemska koncentrationslägret, hur vet han inte men han vet bara att han ska, och leva med Gita.

Vägen till friheten är inte enkel. Mycket händer och vissa dagar vet Lale inte ens om ifall Gita lever eller ej. De stjäl de små stunder de får i lägret tillsammans och är förälskade. Att deras kärlek till varandra är så stark och intensiv är nog en av anledningarna till att de orkar kämpa vidare. Åren går och en dag blir Lale frisläppt, han får äntligen lämna koncentrationslägret men bara för att hamna på en annan hemsk plats, och inte ha en aning om ifall hans livs kärlek lever eller har dött.

Tatueraren i Auschwitz skriven av Heather Morris är en stark, fängslande historia om andra världskriget och hur hemskt det faktiskt var i de koncentrationslägren som fanns. Boken är skriven på ett enkelt sätt som gör att läsaren lätt kan följa med i texten. Det är korta kapitel och avsnitt i boken vilket också gör det lättare att läsa för dem som inte tycker om när det är sidor efter sidor med bara text och ingen paus.