Gun. Love

Någonstans i Florida. En gammal bil på en parkering utanför en trailerpark, en tvehövdad alligatorunge, kärlekssånger, stulna cigaretter, ett staket av Barbie-dockor, kärlek, mod och vapen.

Pearl är fjorton år och bor tillsammans med sin mamma Margot i en gammal Mercury på parkeringen vid en trailerpark. Här har dom bott sedan Pearl föddes när Margot var tonåring och i denna bil flydde från sin överklassbakgrund. Det var inte meningen att dom skulle stanna här, det bara blev så. Pearl vet dock inte om något annat. Trailerparken med dess invånare, kyrka, intilliggande soptipp och förorenade sjö är hennes värld. Hon har ett nära och tryggt band till sin mamma. Margot som kan alla kärlekssångerna, spelar piano på instrumentbrädan, fixar insektsspray och lär henne äta deras torftiga mat fint med silverbesticken från hennes tidigare liv. Hon lär henne också vad människor bär inom sig.

Trailerparken kryllar av vapen och som lördagsnöje går männen ner till sjön och skjuter rakt ner i vattnet för att rensa bort alligatorerna som lurar under ytan. En dag dyker en alligatorunge med två huvuden upp på stranden, den drar till sig journalister vilket inte uppskattas av vissa ljusskygga invånare så den skjuts raskt sönder i småbitar.

När Eli, en vän till Pastor Rex, flyttar in på trailerparken och Margot blir blixtförälskad ger han henne en pistol i kärleksgåva. Det blir början på ett nytt kapitel i Pearls liv,och det slutar i en tragedi.

Den här boken är alldeles utsökt. Speciellt på grund av de poetiska drömska bilderna som berättas fram, bilder som stannar länge. Det handlar om vapen, förstås, det hörs redan på titeln. Vapen har en stor plats i berättelsen. Men inte alltid på de sätt en kan tro. Framförallt handlar det om underbara Pearl, som trots sin utsatthet har en sådan inre kraft. Om inte den kraften fanns skulle boken fortfarande vara vackert skriven men nog väldigt mycket mer deprimerande.

Läs även fantastiska En bön för de stulna av Jennifer Clement som på precis samma vis stannar och lyser inom en.

Målgrupp:

Taggar: